نویسنده مقاله:استاد گلی انسان شناس و مشاور تحصیلی

حتما برایتان پیش آمده که هنگامِ مطالعه افکار مزاحم به شما هجوم می آورند، شاید در مواقعی که مطالعه نمیکنید ذهن شما بسیار آرام و بدون تلاطم است اما شروع کردن به مطالعه همانا و هجوم افکار مزاحم همانا، در این مقاله به بررسی چند تکنیک ساده اما قوی برای از بین بردن این افکار منفی میپردازیم یا لا اقل زمان این افکار منفی را خیلی کاهش میدهیم ممکن است نتوانیم جلوی آن هارابگیریم اما کاری میکنیم که کمتر از 30 ثانیه ذهن شمارا مشغول کنند و شما پس از این 30 ثانیه به مطالعه خود بپردازید

تکنیک اولی که میخوام راجب آن صحبت کنم تکنیک ایست است! در واقع زمانی که افکار مزاحم به مغز شما هجوم می آورند کافی است به خود فرمان ایست دهید تا افکار منفی هم بایستند در ابتدای امر که میخواهید این تکنیک را تمرین کنید سعی کنید این فرمان را با صدای بلند به ذهن خود مخابره کنید و پس از اینکه حرفه ای شدید صدای خود را پایین بیاورید ، وقتی افکار مزاحم شامل افکار منفی یا نگرانی در موردِ آینده،افکار جنسی،یا حسرت خوردن از گذشته به ذهن شما خطور کرد با صدای بلند بگویید ایست! باید یک شوک کوچک به ذهن و بدن خود وارد کنید، برای این کار یک کش به دست خود ببندید و هر وقت افکار منفی به ذهن شما هجوم آورد کش را بالا ببرید و رها کنید تا همراه با فرمان ایست به ذهن خود یک شوک کوچک هم به بدنتان وارد کنید،اگر نمیتوانید کش را همه جا با خود همراه داشته باشید از دست خود نیشگون بگیرید

حال مرحله دوم این است که افکار شیرین و خوب را جایگزین افکار منفی و تلخ کنید مثلا اگر موقع مطالعه این فکر منفی به ذهنتان خطور کرد که شما امتحاناتِ آتی را خراب میکنید و نمیتوانید نمره خوبی بگیرید سعی کنید چند لحظه به این فکر کنید که کارنامه تان را گرفتید و از نمرات خوبتان بسیار خوشحال هستید به این تکنیک تکنیک جایگزینی افکار میگویند یعنی شما افکار مثبت را جایگزین افکار منفی میکنید