~تنظیم ساعت زیستی بدن راهی برای افزایش انرژی~

~تنظیم ساعت زیستی بدن راهی برای افزایش انرژی~

مقــاله ای از حــسن گُلی


تعاریف مختلفی در باب ساعت زیستی بدن چه وطنی و چه فرنگی در انواع و اقسام سایت ها ارائه شده ولی لزوما هر موضوعی همه قسمت هایش دردی از ما دوا نمیکند و باید یاد بگیریم تا قسمت هایی از یک مطلب را که به درد ما میخورد را کامل یاد بگیریم

ساعت زیستی بدن تعاریف بسیاری دارد اما تعریفی که به درد یک کنکوری و یک درس خوان میخورد این است {تنظیم ساعت بیدار باش و خواب بدن} که اگه اون رو تنظیم بکنیم تقریبا انرژی نداشتن و خواب آلود بودن جوکی بیش نخواهد بود!

اگر کمی بیشتر در باب این قضیه کنکاش کنیم به این نتیجه میرسیم که بدن ما عاشق نظم است و اصولا هر کار با نظمی لذت بخش است! و اصولا مهم ترین عامل موفقیت در یک سیستم نظم هست! این نظم در بدن ما نیز وجود دارد و ما از آن با اسمِ ساعت زیستی یا ساعت بیولوژیک بدن یاد میکنیم این ساعات به خصوص ساعاتی هستند که بدن عادت در کرده در آن زمان بخوابید و در آن زمان بیدار شود! تنظیم این ساعت بیولوژیک در افزایش انرژی به حدی مهم هست که حتی با خواب کم ولی تنظیم آن میشود انرژی خوبی را داشت!

فرض کنید شما یک مهمانی دعوت بودید و ساعت دو خسته برگشتید به خانه! ساعت زیستی بدن به شما میگفت هر روز باید ساعت 11 بخوابی! و صبح ساعت 7 بلند بشی مجموعا هشت ساعت بخوابی! ولی شما آن روز ساعت دو به خانه برگشتید و تا ساعت دوازده همان روز خوابیدید! جمعا شد 10 ساعت! ولی شما وقتی ساعت دوازده از خواب بیدار میشوید باز هم کِسِل هستید و انرژی لازم برای ادامه کار رو ندارید!

چه شد؟ ما که بیشتر خوابیدیم ده ساعت بیشتر است یا 8 ساعت؟ پس چرا باز ما انرژی نداریم؟

http://cdn3.gurl.com/wp-content/uploads/2013/05/girl-time-stress.jpg
جواب آن تنظیم ساعت زیستی بدن است! ساعت زیستی بدن شما تنظیم شده بود که هر روز در ساعت 11 بخوابد و صبح 7 بیدار شود و به آن عادت کرده بود! اما وقتی شما خلاف این موضوع عمل کردید بدن شما ناراحت شد!

حال سوال اینجاست ما چگونه ساعت زیستی بدن خودمان را تنظیم بکنیم؟

راه کار این است هر روز ساعت مشخصی به رختخواب بروید و ساعت مشخصی از آن برخیزید! این کار در روز های اول خیلی سخت است و شاید شما با ساعت و آلارم گوشی به زور بیدار بشوید ولی هرچه زمان میگذرد شما بیشتر عادت میکنید که خودتان بیدار شوید! و نیازی نیست که با آلارم گوشی بیدار شوید! رفته رفته ساعت زیستی بدن شما تنظیم میشود!

حال فواید این ساعت زیستی در همان روز های اولیه سرو کله اش پیدا میشود! روز اول شما کمی خواب آلود خواهید شد ولی در روز های آتی انرژی شما به بیشترین حد ممکن در سطح روز خواهد رسید و افسردگی و اضطراب و نگران از شما دور خواهد شد!

این کار فواید زیادی دارد حتی برای کم کردن وزن نیز مفید است ولی همانطور که گفتم در این حد بس برای کنکوری ها که این کار میتونه انرژی اون هارو تامین بکنه!

و کسلی رو تا حد زیادی از اون ها دور بکنه!

child girl restساعت زیستی در همه جهات زندگی کاربرد دارد! حتی در انجام یک کار به خصوص! فرض کنید یک هفته شما آن کار به خصوص را هر شب انجام میدادید! اگر روز هشتم انجامش ندهید حس بدی به شما دست میدهد!

من اسمِ ورزشکاران را معتاد میگذارم! آن ها بد تر از معتادان هروئین هستند! اگر دقت کرده باشید افراد دچار اعتیاد وقتی از دوزِ زمانی مصرف مواد آن ها بگذرد احساس عذاب وجدان،کسلی،افسردگی،بی ارزشی،بی انرژی بودن و خُماری میکنند! چون وابستگی به آن دارند و به اون عادت کردند!

ورزشکاران نیز دقیقا همینطور هستند با تفاوت اینکه اعتیاد آن ها مثبت هست! و اون ها به ورزش اعتیاد دارند و اگه تمرین ورزشی خود را تعطیل کنند دقیقا همان حالت های بالایی رو پیدا میکنند!

فکر میکنم دو مثال بالا نمونه خوبی از ساعت بیولوژیک بدن بوده باشه!

پس از امشب شما یک ساعت مشخصی برای خواب و ساعت مشخصی برای بیداری انتخاب میکنید و بعد از یک هفته خودتان از خواب بیدار میشوید! و انرژیتان تامین میشود! تمام!

نکته مهم دیگر! بعضی از دوستان عادت به مطالعه در شب دارند! مشکلی ندارد ولی کنکور صبح ساعت 8 صبح برگزار میشود و ساعت زیستی آن ها تنظیم شده که ساعت 8 صبح وقت خواب است!! و مغز توان تحلیل ندارد!

میتوانید این عملکرد را ادامه دهید ولی چند روز قبل از کنکور باید ساعت خودتون رو عوض کنید!

به طور کلی برای جمع بندی میتوانم بگویم ساعت زیستی بدن عبارت است از تنظیم ساعت بیدار باش و خواب بدن و انجام عمل خواب و بیداری در زمان مشخص!

فواید این کار انرژی فوق العاده و طراوت برای ما هست و کسی که این عمل رو انجام بده دیگه ازش نمیشنویم که بگه من کسل هستم!

عدد طلایی تغییر در روان شناسی 21 و در عرفان نزدیک 40 روز هست!

شما اگه 21روز یک کاری رو انجام بدید محاله انجام اون در روز 22 برای شما سخت باشه! حتی اگه اون کار سخت ترین کار دنیا باشه!

پس شروع کن به انجام کار هات!

پایان

صحبت های حاشیه ای

شدیدا مواظب افکارتان و شنیده هاتون و چیز هایی که به خورد خودتون میدید باشید!

موزیک هایی که میشنوید،فیلم هایی که میبینید،رمان هایی که میخوانید به طور مستقیم و انکار نا پذیری در زندگی شما تاثیر دارد!

اینکه شما موزیکِ تــا ته زد بازی رو گوش بدید یا موزیکِ صدامو داری آرمین به طور مستقیم روی انرژی و موفقیت شما تاثیر داره!

اینکه شما رمان قلعه حیوانات جرج اورل رو میخونید یا داستان موش و گربه روی روحیه شما تاثیر داره! و مستقیما زندگی شما تاثیر داره!

اینکه شما روزتون رو با انرژی و حرف های خوب شروع میکنید با فحاشی به دنیا خیلی توی روز شما تاثیر داره!

اینکه شما آدم های اطرافِ خودتون رو به چه چشم میبینید و نگرشتون به اطراف چگونه هست خیلی رو شما تاثیر داره!

اینکه شما قرصِ مولتی ویتامین می اندازی یا ریتالین شدیدا برات فرق داره!


زندگی شمارو فکرِ شما رقم میزنه! اگه شاد باشی تو ارامش باشی اتفاقای خوبی برات میفته! اگه غمگینو دپرس و عصبی باشی بدنت تخریب میشه هیچ! روحیت هم تخریب میشه و به باد میری! بی تعارف تخریب میشی و از بین میری!

پس شاد باش و به امید روزای خوب بجنگ و تلاش کن!


یک موزیک خوب انگیزشی هم برای شروع صبح بهتون هدیه میکنم!

من هر روز صبحمو با این موزیک شروع میکنم! و تا آخر شب چیز هایی گوش میدم که منو برای رسیدن به چیزی که میخوام هار میکنه!

برای رسیدن به هدف باید هار شد!

من صبحمو با  #این آهنگ  شروع میکنم تو چطور؟

نظرات (۱۶)

  1. بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    احسنت به سایت شما و قلم قشنگ خودت در نوشتن
    ولی یک انتقاد ، تو رو خدا حیف نیست بخاطر چندتا جزوه اسم افراد نااهل و شارلاتان های مخ زنی کنکور مثل ******* و ***** که فقط بنر میذارن و اسمس میدن و دنبال جذب هستن و بجز یکی دو تا مار متوسط بقیه اش سرجمع سمه برای کنموریها ؟؟
    بخدا با آورن اسم ******** و ***** ***** و اینجور جونورها به تبلیغ اینها و کمک به نابودی کنکوریها کمک می کنی و این گناهه
    بازم کارای استاتید فرصت برابر ، استاد سرورپور یا افشار بذاری خیلی بهتره
    فقط یک پیشنهاد بود برای بهتر شدن رتبه وب شما
  2. سلام آقای گلی
    میگم به نظرت بهترین حالت برای جمع بندی درس ادبیات در حدی که بشه تو کنکور حدود50زد چیه؟!چون رشتت انسانی گفتم بهتر بدونی
    • پاسخ:

      سلام

      سه تست آرایه + سه تست تاریخ ادبیات+9 تست قرابت

      ریسک هم نداره! جمعا میشه 15 تست اگه 13 تاشو درست بزنی دوتاشو غلط میشه 50% اگه غلط هم نزنی 52 درصد!

      املا و لغت و زبان فارسی ریسک داره!
  3. سلام به همگی 
    خسته نباشید 
    داشتم رد میشدم گفتم یه سر بزنم!!!!!!!!!
    من که هرچی میکشم از این خواب کم میخوابم خوابم میاد زیاد میخوابم خوابم میاد !!!!!!کنکور که دادم میام72ساعت مداوم میخوابم!!!!!!!!!!!
    • پاسخ:

      خوش اومدی

      تو همین کارو بکن شش ساعت هم بخوابی مشکلی نیست

      در ضمن بجای زدن از خوابت سعی کن کار های بی اهمیتت رو بزاری کنار!

      حالا شما نه ولی بعضی از دوستان میان میگن چطوری ما کم بخوابیم بیشتر درس بخونیم!

      در حالی که همون شخص روزی 5 ساعت فقط ناهار شامش طول میکشه!

      میتونه از کارای غیر ضروریش کم کنه بده به درس

      خوابم سر جاش!

      با خواب زیادم تو تابستون مخالفم تو باید بری یه چالش جدید!

      یه دردسر و جنگ جدید!
      میتونه یادگیری زبان خارجه باشه! یا حتی گرفتن گواهینامه
  4. من روزی8 تا9ساعت میخونم اگه بتونم خواب کمتر میکنم ولی خواب کلا زورش خیلی زیاده!!!!!!!!
    چه زود بریم تو یه چالش دیگه!!!!
    خدایا خودت کمک کن فردا هم آزمون داریم😝ولی میدونم که خوب میشه!!!!چه اعتماد به نفسی!!!
    • پاسخ:

      مطمئنا خوب میشه!

      سعی کن از درسایی شروع کنی که توشون تسلط خوبی داری
  5. سلام. حسن تورو خدا اگر میتونی  یه پروژه آمار بذار دبیر آمار   پروژه می خواد. اینقدر امتحان دارم نمیتونم  پروژه بنویسم. اگه میتونی پروژه بذار. 
    • پاسخ:

      سرچ بکن تو نت پُره
    • پاسخ:

      http://tahlileamari.ir/?cat=18
  6. سلام آقایون داداشا!!!
    بچه ها آزمون چطور بود؟!
    کیا ترکوندن بیان بگن!
    حسن ناراحت نشی ما اینجا تراز بگیم!!
    فک میکنم اینجوری یه جو رقابتی راه بیفته!
    اول خودم میگم شدم6849
    حسن :
    آرینا:
    علی:
    و بقیه:
    ببخشیدها!من یکم پرروام!!فقط یکم!
  7. شما خیلی خوبید خیلی خیلی خیلییییی

    اصلا نمیدونم چی بگم :|

    فقط ممنونم به خاطر کلی انرژی مثبت و جزوه ها و همه چی و همه چی

    من همون فارغ التحصیل itبودم که واسه کنکور تجربی دارم میخونم ^_^
    • پاسخ:

      سلام

      مرسی بابت تعریف و تمجید

      بله امیدوارم موفق بشید و مسئولیت بخش فارغ التحصلایِ سایتمون رو به عهده بگیرید!

      و مارو از تجربیات خوب خودتون بهره مند بکنید

      براتون آرزوی موفقیت میکنم
  8. من ی چیز بگم؟
    تقریبا از وقتی اینو خوندم همش بهش فک میکنم
    شبا خ دیر میخوابم،در نتیجه صبم دیر شرو میکنم ب درس
    الان من همش ب این فک میکنم چ طوری خودمو تغیر بدم ک موقع کنکور ٨ صب مغزم کار کنه؟
    شما نظرتون چیه؟ واقن نمیشه ی عادتو تغییر داد بعد این همه مدت
    • پاسخ:

      نزدیک کنکور یک هفته مونده هر روز مجبورا ساعت 6 بلند شو! درست میشه
  9. چشم حتما ، ایشاله اگه موفق بشم از هیچ کمکی دریغ نمی کنم خدایی :)))))

    به امید خدا
  10. باسلام خدمت اقای حسن گلی حالا ما اومدیم  طبق ساعت زیستی بدن نخوابیدیم.و وقتی بیدار شدیم کسل و بی حال بودیم اونوقت راه چیه که بتونیم سرحال بشیم و شروع کنیم به درس.من خودم شخصا بیشتر وقتا اصلا طبق ساعت زیستی بدن نمیخوابم لطفا یه راهی پیشنهاد کنید که بتونیم سرحال بشیم.مرسی 
    • پاسخ:

      اگه اینطوری بود که دیگه این مقاله رو نمینوشتیم!

      راه معقولی نداره !

      ولی میتونی با ورزش کمک کنی به خودت
  11. lسلام من شب درس میخونم اما میخوام تغییرش بدم هرکاری میکنم نمی تونم چون مثلا میخوام ساعت 12بخوابم تاساعت 5صبح خوابم نمیبره
    • پاسخ:

      سلام

      اگه درسو شبا خوب میفهمی لازم نداره عوضش کنی

      نزدیکای کنکور عوضش کن
  12. سلام من شبا بیدار می مونم و بهتر متومجه میشم سکوت شب خیلی خوبه ولی کنکور ازمایشی دوهفته یک بار هست  و معمولا شبهای ازمون هم نمی تونم بخوابم. چکار کنم؟

    • پاسخ:

      سلام یه چیز شخصیه شما اگه دوست دارید شب بیدار باشید و درس بخونید
  13. فاااااااااااااااااااااائزه پرانگیـــــــــــــــــــــزه

    ممنون استاددد ...این مقالتون عالــــــــــــــــیییی بود ! الان فهمیدم چکار کنم !!! اهنگتونونم عالی بود چیه ادم همش میبینه 90%اهنگا غمگینن و ناخوداگاه حال ادمو هرچقدر ادم شاد باشه مثل خودم داغون میکنه هعیی...اگه ازین اهنگای باحال دارید لینکشو برامون بزارید :) *مچکــــــریم شما خیلی خوبید  ..*^____^

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
<

تصویر ثابت